[
30.7. st
,
Odjezd vlakem 14:40 Planá – Tábor – Praha,z Prahy Holešovic
v 19:30 směr Bulharsko – Plovdiv.Cesta na trase Tábor – Planá byla bez
problémů,najít autobusové nádraží v Holešovicích jsme
i s venkovským původem dokázali.Půl osmá,ale dávno minula a autobus
nepřijížděl a asi všem proběhli hlavou zprávy,které jsou v televizních
novinách téměř na denním pořádku o krachu cestovní kanceláře a
o lidech kteří nikam neodjeli.Autobus značky Neoplan Bulharské firmy SP
Račič dorazil asi o hodinku později,ale dorazil,posádka jak poznamenal br.
Náčelník byla jak na B52.Naložení bagáže,členové posádky nám sebrali
pasy a vyrazili jsme na cestu.
,
31.7. čt
,
Cesta na trase Slovensko, Maďarsko,Jugoslávie,Bulharsko cíl v Plovdivu
v 23:30.Co k tomu dodat ? autobus byl již dlouhou dobu „nový“ a měl
několik hvězdiček,měl WC (zastavěné bagáží),video (cestou zpět jsme
zjistili,že nefunkční),klimatizaci (ta fungovala jen v okamžicích kdy
chtěla ona a možnosti jiného větrání byli značně omezené),bar (i když
posádka byla dost početná další možnost přivýdělku prodejem
piva,limonád,…jsi ráda nechala ujít).Cesta přes Maďarsko byla ideální
k spánku,pohled na
kukuřici,brambory,slunečnici,kukuřici,brambory,slunečnici,… uspí
snad každého.V Jugoslávii byl zajímavý průjezd Bělehradem,kde jsme
hledali pozůstatky po válce.Přejezd Jugoslávsko-Bulharských byl krokem
o pár desítek let zpět.Ale hlavně byli jsme v Bulharsku,mladší si se
zájmem prohlíželi nápisy,které nebyli anglicky,ale starou poctivou
azbukou,která pro dnešní mládež není zrovna „in“.Noční příjezd do
Plovdivu nás donutil vyřešit co dál.Hned u autobusu nám nabídli své
služby místní taxikáři a jejich nabídku jsme přijali.5 euro za osobu na
trase Plovdiv – Chvojna.První kontakt s místní dopravou a pojetím
vyhlášky o provozu na pozemních komunikacích nás trochu překvapil,jezdí
s zde dost neukázněně,řečeno slušněji.
,
1.8. pá
,
Protože jsme do vsi přijeli po půlnoci našeho i místního času místo
k táboření byl první rovný plácek ve vsi a tím byla jakási točna asi
u autobusového nádraží.Ale místní nijak neřešili přítomnost cizích
nocležníků a tato tolerance nás provázela po celou dobu pobytu.Jelikož
jsme do Bulharska nepřijeli pozorovat autobusy nezbylo než dát batohy na
hřbet a vyrazit.Po cestě busem jsme chtěli najít nějakou vodu,kde by jsme
se mohli umýt,ale jedna z nepříjemných bulharských vlastností nám byla
dost dlouho nepřítelem.Ekologické cítění místních je ne zrovna
nejlepší,potok=snadné odklízení odpadků,alespoň za velké vody.Ale ve
vsi Malevo nás dobrá vlastnost místních,kterou je pohostinnost zavedla
k místním „lázním“,které byli super,až na tu teplot (snad nebyla –
to by voda netekla),místní nás zvali na nějaké to občerstvení,ale cesta
byla před námi.Noc jsme strávili před Čudnite mostove.
,
2.8. so
,
Večer jsme zažili jediný deštík v Bulharsku,ale ráno už byla obloha
v modrém provedení. Byli jsme celkem zvědaví,co takové Čudnite mostove
jsou.Podle přečtených informacích jakési skály provrtané od vody,skalní
mosty.A jak je vidět podle fotografií,literatura nelhala. Obrovský skalní
blok provrtaný malinkatým potůčkem.Nedalo nám a pokoušeli jsme se
prolézt, co se dalo.U této skalní „atrakce“ byla i chatička kde
prodávali,nějaké to jídlo a pivko a tak jsme neodolali.Další cesta měla
směr k chatě Izgrev.Pomalu jsme začali zjišťovat,že mapa a
skutečnost,tím myslím zakreslené cesty,se až tak neshodují a vzdálenosti
námi odhadované oproti skutečnosti narůstají. Nocleh jsme strávili na
hřebínku nedaleko chaty Izgrev.
,
3.8. ne
,
Cílem dnešního dne bylo lázeňské město Pamporovo,kde jsme chtěli
dokoupit trošku zásob a třeba něco zbaštit v restauraci.Cesta vedla po
hřebínku,tak bylo na co koukat.Cestou jsme zastavili u jakéhosi kostelíka
nebo kapličky,kde byl i pramínek.Sestup do Pamporova, zas tak ideální
nebyl,vedl po krásné asfaltce,které pro turistu s báglíkem na zádech
není. Místní nám popisovali Pamporovo jako naše Karlovi Vary.Skutečnost
byla trošku jiná.O lázně jakého typu se jedná jsme opravdu
nezjistili,nákup se také nezdařil,dorazili jsme dost pozdě a žádný obchod
jsme nenašli,pouze drahé hotely.Zajímavý byl první kontakt s místními
prodavači, zde nabýzeli suvenýry z Pamporova,což byli kravské zvonce a
naše kroucení hlavou je přivádělo dost do rozpaků a pro nás kývat hlavou
a říkat ne bylo dost krkolomné.Nad Pamporovem nás zaujal vrchol Sněžanky
(1926 m) s rozhlednou.Noc jsme strávili na sjezdovce pod vrcholem.
,
4.8. po
,
Po ránu jsme na lehko vyrazili po sjezdovce,snad dokonce černé,vyrazili
vzhůru na Sněžanku. Stany s bagáží hlídal Bambus.Na vrcholek rozhledny
jsme vyjeli pohodlně výtahem a naší jedinou starostí bylo kochat se
pohledem po krajině.Po sestupu,sbalení stanů jsme měly v plánu popojít
nad Smoljan a tam doplnit zásoby.Při příchodu na cestu vedoucí do Smoljanu
nás několikrát předjel místní motorista s krásným žlutým vozem
značky Lada,který se zřetelně nudil.Pokusili jsme se ho požádat
o svezení do Smoljanu a následné vrácení na místo,kde jsme byli a nebyl
to problém.Každý zhruba napsal co potřebuje a jelo se.Bylo vidět že
s vozem moc sžitý není,ale obě cesty jsme přežili mi i auto,to sice
cestou zpět vařilo,ale nám ušetři skoro 20 kilometrů do města a
zpátky.Pokračovali jsme po červené značce,která vedla po hřebenu přes
chatu Perelik obešli jsme nejvyšší vrchol Goljam Perelik (2191 m) a noc
jsme strávili v sedýlku nedaleko vrcholku Goljam Sněžniku (2188 m) kde
celkem solidně profukovalo.
,
5.8. út
,
Hned po ránu se nám Sova ukázal ve veškerém svém oblečení,páč po
ránu žádný hic nebyl.Cesta vedla okolo chaty Lednicata a nedaleko měla být
jeskyně téhož jména.Bagáž pohlídal Homoj,Zub a Sova a ostatní vyrazili
k jeskyni.Dost dlouho to vypadalo,že žádná jeskyně není.Nějací místní
mladíci,ale tvrdili,že jsme již před ní a poslali nás někam za potok,kde
byl jakýsi vstup do tmy, nasadit čelovky a vzhůru dolu.Hned za vchodem byl na
zemi rampouch a jeskyně byla opravdu dost chladná.Jako amatérští
speologové jsme vyrazili dál.Prolézání jeskyně ukončil dost strmý sestup
dolů a mi už dál nechtěli riskovat,že již nevylezeme. Po návratu
k bagáži jsme opustili cestu a vyrazili po hřebínku Mursalina.Cestou nás
pozvali strážcijakých si kytek,prý místní Viagry,na pár hltů vody a
předvedli svoji flintu domácí výroby. Překvapilo nás místní
zemědělství,hřebínek ač ve výšce 1900 m byl osázen bramborami a bylo
tam i pěkné políčko malin a dobrých. Večer jsme našli pěkné místo
k noclehu,ale poprvé jsme měli problém najít vodu,ale i ta se nakonec
podařila najít.
,
6.8. st
,
Po ránu nás čekal sestup z Mursaliny a chtěli jsme projít městečkem
Tešel.Sestup z hřebínku byl dost náročný,závěrečné metry by šli
i slaňovat.Podél říčky jsme vyrazili po koupačce do Tešelu.Ve městečku
jsme si dali pozdní oběd,pivko,…Pokračovali jsme po cestě k Djavolskomu
mostu, ale odbočku jsme přešli a tak jsme pokračovali k Jagodinské
jeskyniJagodinské jeskyni,která už nebyla volně přístupná,ale po
zaplacení vstupného jsme to měli i s průvodcem.Z Bulharštiny téměř
plynule tlumočil Náčelník,průvodce nám ještě řekl,kde jsme minuli
odbočku a tak jsme vyrazili zpět. Odbočit na cestu problém nebyl,ale
sledovat ji nebylo lehké.Obešli jsme obě dost prudké stráně, než jsme
zjistili kudy vede cesta dál.Jediné co jsme chtěli bylo najít trochu rovné
místo k táboření,ale to se nám povedlo po 21 hodině a měli jsme toho
všichni dost,postavit stany a téměř nalačno jít spát.Nočním pochodem
jsme minuli patrně větší část krasového údolí,smůla.
,
7.8. čt
,
Tímto dnem jsme chtěli ukončit pěší putování po Bulharsku a začít
lenošit u jezera Dospat. Po ránu jsme vyrazili k cíli,jako ukončení
krasového údolí byla divoká skládka,která nás v těchto místech dost
překvapila.Nedaleko skládky byl jakýsi velký podnik,který již dlouho
chátral.Jako orientační body jsme chtěli využít občas nějaké potoky,ale
ty v těchto místech jsou svedeny jakousi sítí potrubí nádrží k vodním
elektrárnám a tak i když je v mapě kreslená velká řeka,je docela
možné,že je tam pouze vyschlé zarostlé koryto. Cestou necestou jsme
vyrazili do Zmejce,kde jsme se najedli,nakoupili nějaké jídlo a poprvé jsme
(alespoň někdo) viděli mešitu a slyšeli vyvolávání z ní a ještě
navíc jsme se přimotali do místního pohřbu.Ze Zmejce vyrazil každý jak
chtěl,někdo stopem,někdo pěšky do Dospatu.V Dospatu jsme dostali typ na
tábořiště hned u jezera a nedaleko byl i kiosek,kde šlo koupit něco
k pití,pivko,… Před příchodem na tábořiště jsme dokoupili
u benzínové pumpy benzín do vařičů.Koupačka v jezeře byla,no ?? voda
zas tak teplá nebyla a byla cítit rybinou,ale šlo tam plavat,tak na co si
stěžovat.Každodenním zpestřením byl ranní a večerní průchod krav
přes toto divoké tábořiště.
,
8.8. pa
,
Po ránu nás nečekalo žádné balení stanů a odchod,pouze dojít do
Dospatu nakoupit jídlo, vyměnit peníze a rekreovat se.Nákupy v Bulharsku
jsou poměrně zajímavé,domluva není úplně snadná, nejdřív přeluštit
azbukou psané nápisy,pak ukázat o co máme zájem,prodavač většinou
ještě ukáže na danou věc a nakupující-Čech zcela pudově kývne,čímž
přivede Bulharský personál do rozpaků, pak horlivě začne kroutit hlavou a
říkat da,da,což by mělo být samozřejmostí.To byla malá odbočka, jinak
ceny jsou přímo super,za jedno euro na osobu je jídla,že na posezení nejde
zbaštit (skoro). Večer byla naplánována gril-párty a za tím účelem jsme
vyrazili do místních sádek pro ryby. Odnesli to pstruzi a při nákupu jsme
zažili dobrou šou,kdo tam nebyl o moc nepřišel (u údajů do prodejky
br.Náčelník pro jistotu hlásil,že babičku KSČ neměl a zajímavá byla
debata na téma,že mají potoky svedené do potrubí „no takové velké
hadice“…)Opečené rybky byli špičkové a západ slunce byl až
kýčový.Ryba musí plavat a tak večer přišla k chuti i nějaká ta
Kamenice.(spotřeba piva u Bulharů není nijak velká a tak jim pravidelně
večer docházelo,ale brali jsme to jako pomoc rozvojové zemi ve spotřebě
piva,snad jsme nepoškodili ČR.)
,
9.8. so
,
Povalování u jezera,pár lidí vyrazilo na průzkum okolí,večer
grilování párků a Kamenice.
,
10.8. ne
,
Ráno odjezd z Dospatu do Plovdivu,kde jsme hledali místo odkud nám pojede
bus domů a spojení k Bačkovskému manastir (v údolí Čepelarské řeky,
založen v 11.stol, kostely ze 14. a 17.stol.)Vše se zdařilo a kolem
poledního jsme byli u monastýru,ale těch lidí …Místo jako památka
patrně zajímavé.Po jídle ve vsi jsme začali hledat místo vhodné
k noclehu.Při potulkách za domy místních jsme šli přes jejich
zahrady-sady,stromy obalené švestkami,broskvemi,…,ale odolali jsme chuti
něco sklidit,lidé byli příjemní a cokoliv jim ukrást,no nešlo to.Spali
jsme nedaleko kostnice,sice místo lemovali cedulky se zákazem táboření,ale
mi bivakovali pod širákem.
,
11.8. po
,
Ráno odjezd do Plovdivu,kde jsme nakoupili jídlo na dlouhou cestu,utratili
poslední leva (někdo projedl a propil,někdo koupil nějaký ten dárek
domů).Pak již přijel autobus, stejný jako při cestě do Bulharska,jeho stav
se opravdu nezlepšil.Trasa byla stejná – Bulharsko – Jugoslávie –
Maďarsko – Slovensko – Česká republika. Průjezd většinou
hraničních přechodů se odehrával stejně,osádka autobusu vybrala pasy,
dala je do tašky,do druhé tašky přidala limonády,někde cigarety a podobné
pochutiny,odnesla je do budky pana celníka a zpátky se vracela pouze
s taškou jednou.Na jedné hranici se museli vrátit ještě pro dalších
50 euro.Na Maďarské hranici musela část pasažérů autobus roztlačit,
nešel nastartovat.Úplatky jsi nevzal pouze jeden Maďarský celník a na
České celnici už ani nic šoféři nenesli.
,
12.8. ut
,
Poslední hranice,která nás dělila od ČR byla bratrů Slováků a ti nám
ukázali,že celník je pán,všichni vystoupit,vyndat veškerou bagáž
z autobusu,všechno očuchal hafan, naložit věci,nastoupit a pak jsme mohli
pokračovat.Nutno poznamenat,že při veškeré činnosti celníci
nechvátali.Do Prahy jsme přijeli na čas (16:00) odjezd asi v 19:17 odjezd
z Ph. V Plané 19:00.
Homoj,Buřt,Náčelník,Sova,Čenda,Zub,Cvrček,Bambus,Rambousek
(Hovnivál),Bára,Humpál,Dajána,Káča, Lenka (Pinďa),Míša
(Hrabna),Monika (Pinďohrabna)
]